loading...
.:: راز و نیاز ::.
علی یزدانی بازدید : 17 شنبه 10 اسفند 1392 نظرات (0)

آيه دعاي نماز :

سوره ابراهيم آيه 40

{ رب اجعلني مقيم الصلوة و من ذريتي ربنا و تقبل دعاء }

پروردگارا من و ذريه ام را از نمازگزاران قرار ده و خدايا دعايم را قبول كن

علی یزدانی بازدید : 21 پنجشنبه 08 اسفند 1392 نظرات (0)

صحيح بودن نماز جمعه چند شرط دارد:
 

اولç جماعت بودن، پس فرادى صحيح نيست و هر گاه مأموم پيش از ركوع ركعت دوم نماز جمعه به امام برسد مجزى خواهد بود، و يك ركعت ديگر به او اضافه مى كند و اگر در ركوع دوم درك امام كند مجزى بودنش مشكل است، و احتياط ترك نشود.

دومç خواندن دو خطبه پيش از نماز:

كه در خطبه اول حمد و ثناى الهى را گفته و وصيت به تقوى و پرهيزكارى نمايد و يك سوره از قرآن بخواند، سپس نشسته و برخيزد، و باز هم حمد و ثناى الهى را بجا آورده و به پيغمبر اكرم ((صلى الله عليه وآله)) و ائمه مسلمين صلوات فرستاده، و براى مؤمنين و مؤمنات استغفار كند، و لازم است خطبه پيش از نماز باشد،

پس اگر نماز را پيش از دو خطبه شروع كرد صحيح نخواهد بود و خواندن خطبه پيش از زوال آفتاب بنا بر احتياط جائز نيست.

بنحو كه تماميّت خطبه مقارن زوال باشد و لازم است كسى كه خطبه را مى خواند هنگام خطبه ايستاده باشد پس هر گاه خطبه را نشسته بخواند صحيح نخواهد بود و فاصله انداختن بين دو خطبه به نشستن لازم و واجب است.

و لازم است نشستن مختصر و خفيف باشد، و لازم است امام جماعت و خطيب "كسى كه خطبه مى خواند" يك نفر باشد و احتياط واجب اين است كه در حال خطبه با طهارت باشد و در مقدار واجب از خطبه عربيت:

"زبان عربى" معتبر است، و در مازاد بر آن معتبر نيست مگر آنكه حاضرين زبان عربى را ندانند، كه احوط در اين صورت در خصوص وصيت به تقوى، جمع بين عربيت و زبان حاضرين است. و نيز احوط اين است كه امام جمعه مجتهد باشد و يا منصوب از قبل مجتهد جامع الشرائط باشد.

سوم ç آنكه مسافت بين دو نماز جمعه كمتر از يك فرسخ نباشد،

 

پس هر گاه دو نماز جمعه در مسافت كمتر از يك فرسخ مقارن هم برپا شود، هر دو باطل مى شود، و اگر يكى سبقت بر ديگرى داشت هر چند به تكبيرة الاحرام باشد صحيح و دومى باطل خواهد بود ولى هر گاه پس از برگزارى نماز جمعه كشف شد كه نماز جمعه ديگرى بر او سابق يا مقارنش در مسافت كمتر از يك فرسخ برپا شده بود، بجا آوردن نماز ظهر واجب نخواهد بود، و فرقى نيست بين اينكه اين كشف در وقت يا در خارج وقت باشد و برپا نمودن نماز جمعه در صورتى مانع از نماز جمعه ديگر در مسافت مزبور مى شود كه خود صحيح و جامع شرائط باشد، والاّ در مانع بودنش اشكال است، و اقرب مانع نبودن است.

علی یزدانی بازدید : 25 سه شنبه 06 اسفند 1392 نظرات (0)

مواردی که در نماز جمعه واجب است:
 

هر گاه نماز جمعه اى كه داراى شرائط است برپا شود، بنا بر احتياط حضور در آن واجب است، و در وجوب حضور چند چيز معتبر است:

"اول" çآنكه مكلف مرد باشد، و حضور جمعه بر زنان واجب نيست.

"دوم"çآزادى، پس حضور در نماز جمعه بر بندگان "برده" واجب نيست.

"سوم"çحاضر بودن، پس بر مسافر واجب نيست، و در مسافر فرقى نيست كه تكليف او در نماز قصر باشد يا تمام مثل مسافرى كه قصد اقامه نموده باشد.

"چهارم"çسلامت از بيمارى و كورى، پس بر بيمار و كور واجب نيست.

پنجم" پير نبودن، پس بر پيرمردان واجب نيست.

 

"ششم"çآنكه بين جاى شخص و جائى كه نماز جمعه برپا مى شود بيش از دو فرسخ فاصله نباشد و بر كسى كه سر دو فرسخى است حضور واجب است و همچنين بر كسى كه حضور جمعه بر او دشوار باشد حضور واجب نيست، بلكه بعيد نيست كه اگر باران باشد حضور واجب نشود هر چند حرج و مشقتى نداشته باشد.

علی یزدانی بازدید : 186 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)


نماز رابطه انسان با خداست و مايه صفاى روح و پاكى دل و پيدايش روح تقوا و تربيت انسان و پرهيز از گناهان است. نماز مهمترين عبادات است كه طبق روايات اگر قبول درگاه خدا شود عبادات ديگر نيز قبول خواهد شد و اگر قبول نگردد اعمال ديگر نيز قبول نخواهد شد. و نيز بر طبق روايات، كسى كه نمازهاى پنجگانه را انجام مى دهد از گناهان پاك مى شود همان گونه كه اگر شبانه روز پنج مرتبه در نهر آبى شست و شو كند اثرى از آلودگى در بدنش باقى نمى ماند. به همين دليل، در آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى و وصايا و سفارشهاى پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و ائمّه هدى(عليهم السلام)از مهمترين كارهايى كه روى آن تأكيد شده همين نماز است و لذا ترك نماز از بزرگترين گناهان كبيره محسوب مى شود.

منبع: رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی

علی یزدانی بازدید : 26 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

چند حكم كه به نماز جمعه راجع است از اين قرار است:

 "اول"çكسى كه نماز جمعه از او ساقط شده و حضورش واجب نباشد، جائز است در اول وقت مبادرت به نماز ظهر نمايد.

"دوم"çهر گاه در بلد انسان نماز جمعه جامع شرائط برپا مى شود، بنا بر احتياط جائز نيست انسان بعد از زوال آفتاب سفر كند.

"سوم"çحرف زدن، هنگامى كه امام مشغول خطبه خواندن است ـ جائز نيست، و فرقى بين عدد معتبر در اصل وجوب نماز جمعه و بين بيشتر از آن نيست.

"چهارم"çگوش دادن به دو خطبه بنا بر احتياط واجب است، ولى كسانى كه معناى خطبه را نمى فهمند، گوش دادن بر آنها واجب نيست.

"پنجم"çاذان دوم روز جمعه بدعت است، و اين همان اذانى است كه در عرف اذان سوم ناميده مى شود.

"ششم"çوقت خطبه امام، بنا بر احتياط واجب بايد حاضر شود و اگر خطبه را درك نكرد و اقتدا نمود نمازش صحيح است.

"هفتم"çخريد و فروش هنگامى كه براى نماز جمعه ندا مى شود حرام است در صورتى كه منافى نماز جمعه باشد، والاّ حرام نخواهد بود و اظهر اين است كه در صورت حرمت نيز معامله باطل نيست.

 

"هشتم"çكسى كه حضور جمعه بر او واجب بوده، و ترك نموده و نماز ظهر را بجا آورد اظهر اين است كه نمازش صحيح باشد.
منبع : بیتوته 

تعداد صفحات : 15

درباره ما
ان الصلوه تنهی عَنِ الفحشاء و المنکر        سوره عنکبوت آیه 45           "بدرستی که نماز انسان را از فحشاء و کارهای زشت باز میدارد ." عبادت و برپایی نماز در اوقات پنجگانه همچون چشمه آبی است که اگر انسان روزی 5 بار خود را در آن شستشو دهد از نظر جسمی هرگونه آلودگی و کثافت از جسم او پاک و تمیز میشود . عبادت پنجگانه روح انسان را از لوث وجود گناه و ناپاکی تطهیر و تمیز میکند و شما خواننده ی محترم با مطالعه این پایگاه اینترنتی با فلسفه و چگونگی و انواع راز و نیاز به درگاه معبود آشنا می شوید .          مدیر وبلاگ : علی یزدانی            ایمیل مدیر: aliyazdani@mehr.ir
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 24
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 124
  • بازدید ماه : 105
  • بازدید سال : 1,652
  • بازدید کلی : 13,583