loading...
.:: راز و نیاز ::.
علی یزدانی بازدید : 264 پنجشنبه 29 اسفند 1392 نظرات (0)

ترجیح نماز بر امتحان !
 

آقا سید محسن جَبَل عامِلی از علمای بزرگ شیعه است، نواده‌ی برادر مرحوم آقا سید جواد، صاحب مفتاح الكرامه است. ایشان در دمشق مدرسه‌ای تأسیس كرده‌اند كه دانش‌آموزان شیعه در آن مدرسه تحت نظر آن جناب تحصیل می‌كنند حاج سید احمد مصطفوی كه یكی از تُجار قم است، گفت من از خود سید محسن اَمین شنیدم كه می‌گفت یكی از تربیت یافتگان مدرسه‌ی ما برای تحصیل علم به آمریكا مسافرت كرد از آنجا نامهای برای من نوشت به این مضمون كه: چند روز پیش شاگردان مدرسه‌ی ما را امتحان می‌كردند من هم برای امتحان رفتم.

مدتی نشستم تا نوبت به من رسید، بسیار طول كشید تا اینكه وقت دیر شد، دیدم اگر بنشینم نمازم فوت می‌شود، از جا حركت كردم كه بروم نماز بخوانم، آنهایی كه در آنجا بودند پرسیدند كجا می‌روی؟ چیزی نمانده كه نوبت تو برسد. گفتم من یك تكلیف دینی دارم وقتش می‌گذرد. گفتند امتحان هم وقتش می‌گذرد، اگر این جلسه برگزار شد، دیگر جلسه‌ای تشكیل نخواهند داد و برای خاطر تو هرگز هیئت ممتحنه جلسه‌ی خصوصی تشكیل نمی‌دهند. گفتم هر چه بادا باد. من از تكلیف دینی خود صرف نظر نمی‌كنم. بالأخره رفتم. از قضاء هیئت ممتحنه متوجه شده بودند كه من به اندازه‌ی اداء یك وظیفه‌ی دینی غیبت نموده‌ام انصاف داده، اظهار كرده بودند كه چون این شخص در وظیفه‌ی خود جِدّی است، روا نیست كه او را مُعطّل بگذاریم. برای قدردانی از اینكه عمل به وظیفه نموده باید جلسه‌ای خصوصی برایش تشكیل دهیم. این بود كه جلسه‌ی دیگری تشكیل دادند، من حاضر شدم و امتحان دادم. آقای سید محسن امین پس از نقل داستان فرمود من در مدرسه چنین شاگردانی تربیت كرده‌ام كه اگر به دریا بیفتند دامنشان تَر نمی‌شود.[1]

 

منبع: [1] . اَلكَلام یَجُرّ الكَلام، ج2، ص35.

علی یزدانی بازدید : 41 چهارشنبه 28 اسفند 1392 نظرات (0)

کیفیت نماز جمعه
 

نماز جمعه مانند نماز صبح دو ركعت است، و امتيازش از نماز صبح اين است كه دو خطبه در پيش دارد، و نماز جمعه واجب تخييرى است به اين معنى كه مكلف در روز جمعه مخيّر است كه نماز جمعه را بخواند در صورتى كه شرائطش موجود باشد، يا نماز ظهر بجا آورد، پس اگر نماز جمعه را بجا آورد، كفايت از ظهر مى كند. و واجب شدن نماز جمعه چند شرط دارد:

"اول" ç  داخل شدن وقت، و آن عبارت از زوال آفتاب است، و وقتش تا برابر شدن سايه شاخص است با شاخص بنا بر اظهر، پس هر گاه تا برابر شدن سايه با شاخص نماز جمعه را تأخير انداخت، وقتش خارج شده و نماز ظهر را بايد بجا آورد.

"دوم"ç  شماره افراد، و آن هم هفت نفر است با امام، و هر گاه هفت نفر از مسلمانان جمع نشود نماز جمعه واجب نمى شود، بلى نماز جمعه از پنج نفرى كه يكى شان امام باشد صحيح است.

 

"سوم"çبودن امام جامع شرائط امامت: از عدالت و غير آن از چيزهائى كه در امام جماعت معتبر است، همچنان كه در بحث نماز جماعت خواهد آمد و بدون او نماز واجب نمى شود.

علی یزدانی بازدید : 46 سه شنبه 27 اسفند 1392 نظرات (2)

نماز شب دائم امام خمینی(ره)

 

نماز شبِ امام خمینی پنجاه سال ترك نشد. امام در بیماری، در صحت، در زندان، در خلاصی، در تبعید، حتی در روی تخت بیمارستان قلب هم نماز شب می‌خواند. امام در قم بیمار شدند و به دستور اطباء می‌بایست به تهران منتقل شوند. هوا بسیار سرد بود و برف می‌بارید، یخبندان عجیبی در جاده‌ها وجود داشت امام چندین ساعت در آمبولانس بودند و پس از انتقال به بیمارستان قلب باز نماز شب خواندند. شبی كه امام از پاریس به سوی تهران می‌آمدند تمام افراد در هواپیما خوابیده بودند و تنها امام در طبقه بالای هواپیما نماز شب می‌خواندند و شما اگر از نزدیك دیده باشید، آثار اشك بر گونه‌های مبارك امام حكایت از شب زنده‌داری و گریه‌های نیمه شب وی دارد.

جالب این است كه امام همیشه موقع نماز عطر و بوی خوش مصرف می‌كردند و شاید بدون بوی خوش سر نماز نایستاده باشند، حتی در نجف هم كه نماز شب را پشت بام می‌خواندند در همان پشت بام نیز یك شیشه عطر داشتند.[1] 

منبع: [1] . سرگذشت‌های ویژه، ج2، ص51.

علی یزدانی بازدید : 212 یکشنبه 25 اسفند 1392 نظرات (0)

استخوان بی‌نماز
 

شخصی آمد به نزد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) شكایت از فقر و نداری كرد حضرت فرمود: مگر نماز نمی‌خوانی عرض كرد من پنج وقت نماز را به شما اقتدا می‌كنم، حضرت فرمود: مگر روزه نمی‌گیری عرض كرد سه ماه روزه می‌گیرم. آن حضرت فرمود امر خدا را نهی و نهی خدا را امر می‌كنی یا به كدام معصیت گرفتاری عرض كرد یا رسول الله حاشا و كلّا كه من خلاف فرموده‌ی خدا را بكنم حضرت متفكرانه سر به جیب حیرت فرو برد ناگاه جبرئیل نازل شد عرض كرد یا رسول الله حق تعالی ترا سلام می‌رساند و می‌فرماید در همسایگی این شخص باغیست و در آن باغ گنجشكی آشیانه دارد و در آشیانه او استخوان بی‌نمازی می‌باشد به شومی آن استخوان از خانه‌ی این شخص بركت برداشته شده است و او را فقر گرفته است. حضرت به او فرمود برو آن استخوان را از آنجا بردار، بینداز دور. به فرموده‌ی آن حضرت عمل كرد بعد از آن توانگر شد.[1]

 

منبع: [1] . انوار المجالس.

علی یزدانی بازدید : 187 یکشنبه 25 اسفند 1392 نظرات (0)

نقش مؤثر نماز به عنوان يكي از مظاهر ياد خدا در زندگي انسان و تربيت او روشن و بديهي است زيرا نماز تأمين كننده ارتباط دائمي و تماس هميشگي انسان با خدا بوده و به حكم اينكه در فواصل مختلف هر شبانه روز چندين مرتبه انجام مي‌شود به صورت مرتب و مكرر به انسان اخطار كرده و هشدار مي‌دهد و هدف آفرينش را به او خاطر نشان ساخته و موقعيت او را در جهان به او گوشزد كرده و روح توجه به پروردگار را در وي زنده مي‌كند و عامل بزرگ غفلت زدا در زندگي پرمشغله امروزي مي‌باشد.

 

منبع: سيد كاظم صدر السادات دزفولي، همان، ص 22.

علی یزدانی بازدید : 34 شنبه 24 اسفند 1392 نظرات (0)

نماز سبب ايجاد محبت
 

بديهي است كه اظهار علاقه به امري بر اثر وجود سببي است كه قوه محبت و دوستي انسان را به سمت خود مي‌كشاند، كه آن سبب، يا جمال و زيبايي است يا كمال و يا بواسطه نفعي كه از او به انسان رسيده و يا خصوصيات ديگري كه كِشنده و جاذب قوه محبت و دوستي مي‌باشد.بهترين دوستي‌ها و بالاترين درجه محبت و كمال آن، علاقه و دوستي به كردگار متعال است زيرا هر شيء و امري به واسطه دارا بودن يك قسم و يا يك سبب از اسباب دوستي، مورد علاقه واقع شده و محبوب و منظور نظر او گشته است ولي حضرت سبحان عزّ و جلّ داراي تمام اسباب محبت و دوستي مي‌باشد(1).

از اين رو نمازگزار واقعي خدا را دوست مي‌دارد زيرا كه او كمال و جمال مطلق است و انسان هم بالفطره كمال‌جو و جمال دوست مي‌باشد(2)، عاشق و دلباخته محبوب حقيقي گشته و خدا نيز او را دوست خود مي‌خواند و دوستي ديگري جانشين اين عشق نمي‌گردد. «الهي مَنْ ذَاالذي ذاقَ حلاوةَ محبتك فرامَ مِنْكَ بدلاً.(3) » اگر دل، جايگاه محبت و ياد خدا و مسرور از خاطره‌ي انس با او بود، دل خاشعي است كه به فلاح و رستگاري مي‌رسد(4).

نمازگزار يك بار در بسم الله و بار ديگر در سوره حمد، خدا را به دو صفت رحمان و رحيم مي‌ستايد و اگر از نمازش غافل نباشد قهراً در كسب اين صفت خدايي و تخلق به اخلاق الهي خواهد كشيد و درنتيجه از قساوت و سنگدلي،‌بي رحمي و بي مهري دست كشيده و مهربانترين و با محبت‌ترين مردم خواهد شد(5).

ولي علاوه بر آنكه محب و دوستدار حضرت سبحان است، به دوستان و دوستداران او نيز اظهارمحبت وعلاقه مي‌نمايد و بهترين خلق خدا در اين زمينه،چهارده معصوم صلي الله عليه و اله مي‌باشند، او با جمله «صراطَ الذّينَ أنْعَمْتَ عليهم» در حمد و يادآوري پيامبر صلي الله عليه و آله به عنوان صاحب رسالت و بنده خدا و صلوات فرستادن بر ايشان و خاندان پاكش عليهم السلام در تشهد هر روز محبت خويش را مستحكم‌تر نموده و با سلام دادن به صالحان، در پايان نماز، كه اولياء خدا و دوستداران اهل بيتند به ايشان نيز اظهار توجه و محبت مي‌نمايد. در حقيقت نمازگزار شخصي با محبت و مهربان تربيت شده و در نماز، «تولّي»، كه يكي از فروع دين مي‌باشد، را به صورت عملي مي‌آموزد.

منابع:

1 . فريد نهاوندي، همان ص 95 و 96.

2 . حسين انصاريان، سيماي نماز، ص 83.

3 . شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان،‌ص 260، ‌مناجات المحبين (مناجات نهم)

4 . قاسم نصير زاده، سيري در رسالة حقوق امام سجاد عليه السلام، ج 1، ص 274. 

5 . حسين انصاريان، همان، ص 83 .

علی یزدانی بازدید : 155 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)

رعايت احترام پدر و مادر شرط قبولي نماز


احترام به پدر و مادر يكي از مسايلي است كه از نظر خداوند عزّ و جلّ بسيار با اهميت و پربها مي‌باشد به گونه‌اي كه بعد از ايمان به خدا و پرهيز از شرك، از احسان به والدين، سخن به ميان آمده است و احسان، جامع‌ترين و وسيع‌ترين واژه در باب نيكي مي‌باشد، در حال فقر والدين،‌ احسان مادي و در حال غناي آنها، احسان روحي(1)، مي‌تواند مصاديق احترام به آنان باشد.

قرآن كريم در اين باره فرموده است:

«و اذْ أخَذْنا ميثاقَ بني اسرائيلَ لا تعبدونَ إلّا اللهَ و بالوالدين إحسانا و ... »

«و ياد آريد هنگامي را كه از بني اسرائيل عهد گرفتيم كه به جز خداي را نپرستيد و درباره پدر و مادر نيكي كنيد ...(2) »و يا در آيه ديگر فرموده است:

«و وصَّيْنَا الإنسانَ بِوالِدَيْهِ إحساناً ...»

«و انسان را (نسبت) به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم و...(3) »در بيشتر آياتي كه از احسان به والدين صحبت به ميان آمده كلمه احسان به وسيله «باء» متعدي شده، احسان اگر با إلي ذكر شود به معناي نيكي كردن هرچند به طور غير مستقيم و با واسطه است امّا هنگامي كه با «باء» ذكر مي‌شود معناي آن «نيكي كردن به طور مستقيم و بدون واسطه است»، بنابراين آيات تأكيد مي‌كند كه موضوع نيكي به والدين آنقدر داراي اهميت است كه شخص بايد بدون واسطه به آن اقدام نمايد(4).

نماز نيز اين اثر تربيتي را بر نمازگزار دارد كه در حق آنها كوتاهي نكرده و مشمول عاق والدين نگردد زير او مي‌داند كه در غير اين صورت نمازش پذيرفته نخواهد بود. روايتي از امام صادق عليه السلام در اين باره فرموده است: «مَنْ نَظَرَ إلي أبَوَيْهِ نَظَرَماقتٍ و هما ظالمانِ لَهُ، لَمْ يَقْبَلِ اللهُ لَهُ صلاة.(5) »

«فرزندي كه از روي خشم به پدر و مادر خود نگاه كند هرچند والدين در حق او ظلم كرده باشند نمازش از سوي خدا پذيرفته نيست(6) »

منابع:

1 . محسن قرائتي، تفسير نور، ج 1، ص 149 .

2 . سوره بقره (2)، آيه 83.

3 . سوره احقاف (46)، آيه 15.

4 . حميد محمدي، مفردات قرآن، ص 72.

5 . شيخ كليني، اصول كافي، محمد باقر كمره‌اي، ج 5، ص 312.

 

6 . محسن قرائتي، راز نماز براي جوانان، ص 30.

علی یزدانی بازدید : 35 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)

نماز تمريني براي حجاب


زن از ديدگاه اسلام داراي شخصيت شايسته و رسالت و موقعيت الهي است كه مي‌تواند مدارج كمال را طي كرده و به مراتب عالي انسانيت بار يابد و مصداق تحقق فلسفه خلقت يعني خليفه خدا گردد.

وجود زن،‌ زينت بخش آفرينش انسان است و افق روح او تجلي گاه رحمت و دامن زن مدرسه بشر بوده و كمال مرد بدون او ممكن نيست.زن مظهر ظرافت و جمال آفرينش است و اصلاح افراد و جامعه در گرو تقواي اوست و كلاس درسش محيط خانواده مي‌باشد، بر همين اساس زن مربي بشر بوده و مي‌تواند با تربيت فرزندي، امتي را رهايي بخشد.حال جايگاه والاي اين گوهر آفرينش اقتضا دارد كه در صدف حجاب قرار گيرد تا ارزشهاي او حفظ شود و اين فلسفه پوششي است كه خداوند حكيم براي ناموس خلقت واجب نموده است.

وجود نگهباني و پوشش اشياء، نمايانگر ارزش آنهاست و هر قدر آن ارزش افزايش يابد درصد محافظت از آنها بيشتر مي‌شود به گونه‌اي كه جواهرات، اسناد و اوراق بهادار در مطمئن‌ترين و محكمترين جا نگهداري مي‌شود لذا زن هم كه گوهري گرانبهاست بايد خود را در صدف حجاب محفوظ بدارد(1).

زن بي‌حجاب همچون ميوه شاخه‌اي است كه از ديوار باغ به بيرون آويزان است و هر رهگذري به سوي آن دست دراز مي‌كند يا مانند گلي كه هر كسي به چيدن آن تمايل دارد و حجاب بهترين حافظ و حصاري است كه زن را از خطر بيگانه حفظ مي‌كند.بهترين كلاس تمرين و آموزش درس حجاب، خواندن نماز از سوي بانوان است چه اينكه زن موظف است به هنگام نماز با حجاب كامل رو به درگاه پروردگار يكتا بايستد و با او راز و نياز كند(2).

همچنين به زن دستور داده شده در صورتي كه نمي‌تواند خود را از نامحرم حفظ كند بهتر است در خانه، با تمام فضيلتي كه نماز جماعت دارد، به صورت فرادي بخواند و حتي اگر بتواند خودش را هم حفظ كند باز بهتر است به دور از ديد نامحرمان و در خانه نماز بخواند.پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله فرمودند: «صلاة المَرْأةِ وحدَها تَفْضُلُ علي صلاتِها في الجَمْع بِخَمْسٍ و عشرينَ درجةً.(3) » «نماز زن تنها بيست و پنج برابر از نماز جماعت براي او بهتر است.»

و در حديث ديگري از ايشان آمده است كه :« اينكه زن در اطاق خويش، نماز كند براي او بهتر است تا در ايوان خويش نماز كند و اينكه در ايوان خويش نماز كند بهتر است تا در صحن خانه نماز كند و اين كه در صحن خانه نماز بخواند براي او بهتر است تا در مسجد نماز كند.(4) »

اين دو حديث نشان دهنده اين واقعيت است كه در روايتي از الگوي زنان جهان حضرت زهرا سلام الله عليها - مي‌خوانيم كه: «زماني زن به خدا نزديك است كه در خانه‌اش بنشيند [و از ملاقات غير ضروري با نامحرم بپرهيزد]»، «... أدني ما تكونُ مِنْ رَبِّها أن تلزِمَ قَعْرَ بَيْتِها ... (5)»

منابع:

1 . محمد رضا اكبري، تحليلي نو و عملي از حجاب در عصر حاضر، ص 13 - 12.

2 . عباس عزيزي، نماز بانوان، ص 25

3 . ابوالقاسم پاينده،‌ نهج الفصاحه، ص 300، ح 2017.

4 . همان، ص 297،‌ ح 1996.

5 . محمد باقر مجلسي،‌ همان،‌ ج 43، ص 92،‌ حديث 7.

علی یزدانی بازدید : 42 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

آيه وجوب نماز  :

 سوره مباركه نساء آيه 103

{فاقيموا الصلوة انّ الصلوة كانت علي المومنين كتابا موقوتا }

 

نماز را اقامه كنيد همانا نماز براي اهل ايمان حكمي واجب و معين است .

علی یزدانی بازدید : 83 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (0)

مهمترين اثر نماز :

 سوره عنكبوت آيه 45

{ ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر }

همانا نماز انسان را از زشتيها و گناه باز مي دارد .

علی یزدانی بازدید : 26 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

نماز جمعه :

سوره جمعه آيه 9

{ اذا نودي للصلوة من يوم الجمعة فاسعوا الي ذكر الله و ذروا البيع }

 

اي مومنان هنگامي كه ندا داده شد براي نماز روز جمعه پس بشتابيد بسوي ذكر خدا و كسب و تجارت را رها كنيد .

علی یزدانی بازدید : 23 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)

هدف از اقامه نماز :

سوره طه آيه 14

{ فاعبدني و اقم الصلوة لذكري }

 

مرا عبادت كن و نماز را براي ذكرمن بپا دار (هدف از آفرينش عبادت و راه عبادت نماز است )

علی یزدانی بازدید : 27 چهارشنبه 14 اسفند 1392 نظرات (0)

نماز جماعت :

سوره بقرة آيه 43

{ و اقيموا الصلوة و ءاتوا الزكوة و اركعوا مع الراكعين }

 

و نماز بپاي داريد و زكات دهيد و ركوع كنيد همراه ركوع كنندگان .

علی یزدانی بازدید : 21 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

شيطان مانع نماز :

سوره مائده آيه 91

{انما يريد الشيطان ان ..... يصدكم عن ذكر الله و عن الصلوة }

قطعا شيطان ميخواهد شما را از نماز و ذكر خدا باز دارد .

علی یزدانی بازدید : 29 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

نماز ؛ شرط قبولي توبه :

توبه آيه 11

{ فان تابوا و اقاموا الصلوة و اتوا الزكوة فاخوانكم في الدين }

 

پس اگر توبه كردند و نماز بپا داشتند و زكات دادند پس برادران شما در دينند . 

علی یزدانی بازدید : 17 شنبه 10 اسفند 1392 نظرات (0)

آيه دعاي نماز :

سوره ابراهيم آيه 40

{ رب اجعلني مقيم الصلوة و من ذريتي ربنا و تقبل دعاء }

پروردگارا من و ذريه ام را از نمازگزاران قرار ده و خدايا دعايم را قبول كن

علی یزدانی بازدید : 21 پنجشنبه 08 اسفند 1392 نظرات (0)

صحيح بودن نماز جمعه چند شرط دارد:
 

اولç جماعت بودن، پس فرادى صحيح نيست و هر گاه مأموم پيش از ركوع ركعت دوم نماز جمعه به امام برسد مجزى خواهد بود، و يك ركعت ديگر به او اضافه مى كند و اگر در ركوع دوم درك امام كند مجزى بودنش مشكل است، و احتياط ترك نشود.

دومç خواندن دو خطبه پيش از نماز:

كه در خطبه اول حمد و ثناى الهى را گفته و وصيت به تقوى و پرهيزكارى نمايد و يك سوره از قرآن بخواند، سپس نشسته و برخيزد، و باز هم حمد و ثناى الهى را بجا آورده و به پيغمبر اكرم ((صلى الله عليه وآله)) و ائمه مسلمين صلوات فرستاده، و براى مؤمنين و مؤمنات استغفار كند، و لازم است خطبه پيش از نماز باشد،

پس اگر نماز را پيش از دو خطبه شروع كرد صحيح نخواهد بود و خواندن خطبه پيش از زوال آفتاب بنا بر احتياط جائز نيست.

بنحو كه تماميّت خطبه مقارن زوال باشد و لازم است كسى كه خطبه را مى خواند هنگام خطبه ايستاده باشد پس هر گاه خطبه را نشسته بخواند صحيح نخواهد بود و فاصله انداختن بين دو خطبه به نشستن لازم و واجب است.

و لازم است نشستن مختصر و خفيف باشد، و لازم است امام جماعت و خطيب "كسى كه خطبه مى خواند" يك نفر باشد و احتياط واجب اين است كه در حال خطبه با طهارت باشد و در مقدار واجب از خطبه عربيت:

"زبان عربى" معتبر است، و در مازاد بر آن معتبر نيست مگر آنكه حاضرين زبان عربى را ندانند، كه احوط در اين صورت در خصوص وصيت به تقوى، جمع بين عربيت و زبان حاضرين است. و نيز احوط اين است كه امام جمعه مجتهد باشد و يا منصوب از قبل مجتهد جامع الشرائط باشد.

سوم ç آنكه مسافت بين دو نماز جمعه كمتر از يك فرسخ نباشد،

 

پس هر گاه دو نماز جمعه در مسافت كمتر از يك فرسخ مقارن هم برپا شود، هر دو باطل مى شود، و اگر يكى سبقت بر ديگرى داشت هر چند به تكبيرة الاحرام باشد صحيح و دومى باطل خواهد بود ولى هر گاه پس از برگزارى نماز جمعه كشف شد كه نماز جمعه ديگرى بر او سابق يا مقارنش در مسافت كمتر از يك فرسخ برپا شده بود، بجا آوردن نماز ظهر واجب نخواهد بود، و فرقى نيست بين اينكه اين كشف در وقت يا در خارج وقت باشد و برپا نمودن نماز جمعه در صورتى مانع از نماز جمعه ديگر در مسافت مزبور مى شود كه خود صحيح و جامع شرائط باشد، والاّ در مانع بودنش اشكال است، و اقرب مانع نبودن است.

علی یزدانی بازدید : 25 سه شنبه 06 اسفند 1392 نظرات (0)

مواردی که در نماز جمعه واجب است:
 

هر گاه نماز جمعه اى كه داراى شرائط است برپا شود، بنا بر احتياط حضور در آن واجب است، و در وجوب حضور چند چيز معتبر است:

"اول" çآنكه مكلف مرد باشد، و حضور جمعه بر زنان واجب نيست.

"دوم"çآزادى، پس حضور در نماز جمعه بر بندگان "برده" واجب نيست.

"سوم"çحاضر بودن، پس بر مسافر واجب نيست، و در مسافر فرقى نيست كه تكليف او در نماز قصر باشد يا تمام مثل مسافرى كه قصد اقامه نموده باشد.

"چهارم"çسلامت از بيمارى و كورى، پس بر بيمار و كور واجب نيست.

پنجم" پير نبودن، پس بر پيرمردان واجب نيست.

 

"ششم"çآنكه بين جاى شخص و جائى كه نماز جمعه برپا مى شود بيش از دو فرسخ فاصله نباشد و بر كسى كه سر دو فرسخى است حضور واجب است و همچنين بر كسى كه حضور جمعه بر او دشوار باشد حضور واجب نيست، بلكه بعيد نيست كه اگر باران باشد حضور واجب نشود هر چند حرج و مشقتى نداشته باشد.

علی یزدانی بازدید : 186 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)


نماز رابطه انسان با خداست و مايه صفاى روح و پاكى دل و پيدايش روح تقوا و تربيت انسان و پرهيز از گناهان است. نماز مهمترين عبادات است كه طبق روايات اگر قبول درگاه خدا شود عبادات ديگر نيز قبول خواهد شد و اگر قبول نگردد اعمال ديگر نيز قبول نخواهد شد. و نيز بر طبق روايات، كسى كه نمازهاى پنجگانه را انجام مى دهد از گناهان پاك مى شود همان گونه كه اگر شبانه روز پنج مرتبه در نهر آبى شست و شو كند اثرى از آلودگى در بدنش باقى نمى ماند. به همين دليل، در آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى و وصايا و سفارشهاى پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و ائمّه هدى(عليهم السلام)از مهمترين كارهايى كه روى آن تأكيد شده همين نماز است و لذا ترك نماز از بزرگترين گناهان كبيره محسوب مى شود.

منبع: رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی

علی یزدانی بازدید : 26 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

چند حكم كه به نماز جمعه راجع است از اين قرار است:

 "اول"çكسى كه نماز جمعه از او ساقط شده و حضورش واجب نباشد، جائز است در اول وقت مبادرت به نماز ظهر نمايد.

"دوم"çهر گاه در بلد انسان نماز جمعه جامع شرائط برپا مى شود، بنا بر احتياط جائز نيست انسان بعد از زوال آفتاب سفر كند.

"سوم"çحرف زدن، هنگامى كه امام مشغول خطبه خواندن است ـ جائز نيست، و فرقى بين عدد معتبر در اصل وجوب نماز جمعه و بين بيشتر از آن نيست.

"چهارم"çگوش دادن به دو خطبه بنا بر احتياط واجب است، ولى كسانى كه معناى خطبه را نمى فهمند، گوش دادن بر آنها واجب نيست.

"پنجم"çاذان دوم روز جمعه بدعت است، و اين همان اذانى است كه در عرف اذان سوم ناميده مى شود.

"ششم"çوقت خطبه امام، بنا بر احتياط واجب بايد حاضر شود و اگر خطبه را درك نكرد و اقتدا نمود نمازش صحيح است.

"هفتم"çخريد و فروش هنگامى كه براى نماز جمعه ندا مى شود حرام است در صورتى كه منافى نماز جمعه باشد، والاّ حرام نخواهد بود و اظهر اين است كه در صورت حرمت نيز معامله باطل نيست.

 

"هشتم"çكسى كه حضور جمعه بر او واجب بوده، و ترك نموده و نماز ظهر را بجا آورد اظهر اين است كه نمازش صحيح باشد.
منبع : بیتوته 

علی یزدانی بازدید : 35 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)


سزاوار است انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و به آن اهمّيّت بسيار دهد و از تند خواندن نماز كه ممكن است مايه خرابى نماز گردد جدّاً بپرهيزد.

در حديث آمده است روزى پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مردى را در مسجد مشغول نماز ديد كه ركوع و سجود را بطور كامل انجام نمى دهد، فرمود: اگر اين مرد از دنيا برود در حالى كه نمازش اين گونه باشد به دين من از دنيا نخواهد رفت.

 منبع: رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی

علی یزدانی بازدید : 207 جمعه 02 اسفند 1392 نظرات (0)

براى قبولى نماز و كمال و فضيلت آن علاوه بر شرايط واجب بايد امور زير را نيز رعايت كند:

قبل از نماز از خطاهاى خود توبه و استغفار نمايد و از گناهانى كه مانع قبول نماز است مانند «حسد» و «تكبّر» و «غيبت» و «خوردن مال حرام» و «آشاميدن مسكرات» و «ندادن خمس و زكات» بلكه هر معصيتى بپرهيزد.

همچنين سزاوار است كارهائى كه ارزش نماز و حضور قلب را كم مى كند انجام ندهد، مثلاً در حال خواب آلودگى و خوددارى از بول و در ميان سر و صداها و در برابر منظره هايى كه جلب توجّه مى كند به نماز نايستد و كارهايى كه ثواب نماز را زياد مى كند انجام دهد، مثلاً لباس پاكيزه بپوشد، موهاى خود را شانه زند و مسواك كند و خود را خوشبو نمايد و انگشتر عقيق به دست كند

 

منبع: رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی

علی یزدانی بازدید : 29 چهارشنبه 30 بهمن 1392 نظرات (0)

ای کبک خوش خرام! کجا میروی، بایست غره مشو،که گربه ی زاهد نمازکرد

کاربرد:فریب ظاهرالصلاح هارانبایدخورد.

 

 

طبق مشهور،گربه ی زاهد در این بیت حافظ،تلمیح داردبه زاهدنمایی عماد فقیه کرمانی وگربه ی دست آموزش که همراه با اونماز می خواندیاداستان موش وگربه ی عبید زاکانی واز همه متحمل تربه داستان کبک نخجیر وخرگوش وگربه ی عابدی که بازاهدی وزاهدنمایی حیوانات رافریب می دادند. گربه عابدوزاهدبه کسانی اطلاق می شودکه درلباس زهدوتقوااعمال ریاکارانه ازآنان سربزندودر کسوت خدمتگزاری ونوع دوستی مردم رافریب دهندوخودراامین وصادق ومنزه ومتقی جلوه دهند ولی ازهرعمل وحقه بازی که  متضمن منافع ومصالح شخصی باشدخودداری نورزند.این گونه  افراد گندم نما وجو فروش  را اهل  اصطلاح " گربه ی عابد" میخوانندومردم ظاهربین رااززهدفروشی آنان برحذرمیدارند.البته ازنظر استادجلاالدین همایی"گربه عابد"درشعرحافظ، ترکیب وصفی است واین جمله دراستعمالات ادبی،کنایه است ازمردم ریاکارکه زهدوعبادت رادام تزویرووسیله ی فریب ووسیله ی فریب وصیدعوام قرار داده اند.

علی یزدانی بازدید : 41 چهارشنبه 30 بهمن 1392 نظرات (0)

آش «معاویه» رامی خوردوپشت سر«علی»نماز می خواند.
 

کاربرد:برای کسی به کار می برند که دوروومنافق است؛نظیر:هم طبال یزیداست هم علمدار حسین. در این جهان ناپایدار چه بسیار افرادی هستندکه به مقتضای زمان ومکان،کارمی کنندو درهمه حال مصالح شخصی را از نظردورنمی دارند.برای این دسته از مردم فرقی نمی کندعلی(ع)مصدر کار باشد یامعاویه.حقیقت ومجاز درنظرمصلحت بین این گونه افرادابن الوقت ،علی السویه است.خلاصه هرچه رابامنافع ومصالح آنهاتطبیق کندمباح ومتبع خواهند بود.عبارت مثلی بالا درمورداین گونه افراد وآحاد،صادق است؛وچون ضرب المثل ها از پیشینیان مابه ارث می رسدبیانگراین حقیقت است که از گذشته  دور این  امروموضوع  در جامعه ی ما حاکم بوده است. ریشه ی تاریخی این مثل، بدین شرح است:

عبالرحمن بن صخرازدیمعروف به ابوهریره از فقیرترین اصحاب پیامبر(ص)وازعشیره ی سلیم بن فهم بود.نامش به عهدجاهلیت عبدقیس یاعبدشمس بود وبه سال غزوه خیبرکه مسلمان شد به عبدالرحمن تبدیل شد. گویند درخلاف عمربن خطاب ولایت بحرین راداشت.به روزگارعثمان،قضای  مکه  به  او محول  گردید.و به زمان معاویه چند روزی  والی مدینه شد. مشهوراست که ابوهریره درمحاربات صفین حاضر وناضربودولی درجنگ شرکت نداشت.کاش این بود که موقع صرف طعام نزدمعاویه می رفت ودرکنارسفره ی چرب ونرمش می نشست؛هنگام نمازوصلوة درپشت سرعلی(ع)نمازمی خواند. ولی هنگام مصاف ازمعرکه ی جنگ دورمی شدودرگوشه ای مبارزه یدلاوران راتماشامی کرد.وقتی علت این سه حالت راازاوسؤال کردنددرپاسخ گفت:"الصلوةخلف علی(ع)اتم،مضیرة معاویةادسم،ترک القتال اسلم"! یعی "نماز درپشت سر علی(ع)کامل ترین نمازاست وغذای معاویه چرب ترین غذاها واحتراز از جنگ وکشتار سالم ترین کارهاست." وقتی به ابوهریره گفتندکاین چگونه رفتاری است؟اوجواب داد:خداوندفرموده است:"ولاتنس نصیبک من الدنیا". من به این سبب از هرچیزبهترین آن راانتخاب می کنم."نماز،نمازعلی(ع)،غذا،غذای معاویه،وسایه،سایه ی نخل"!

 

منبع: ریشه های تاریخی امثال والحکم.1311-1313.

علی یزدانی بازدید : 212 سه شنبه 29 بهمن 1392 نظرات (0)

برای یک بی نماز، درمسجدرا نمی بندند.

نظیر:برای خری لنگ، کاروان بار نیفکند.
 

کاربرد:این مثل،نشانگرآن است که چون اقشارمختلفی درجامعه وجود داردمطمئناافرادی خواهندبودکه دارای اعتقادات دیگری باشندوبنابه دلایلی اهل نماز نیستند؛لذانمی توان عمومیت دادکه مثلا به خاطر فلان کس نتوان کاری راانجام دادویا درمسجدرابرای نمازگزاران بست.درواقع عمل وفکریک شخص نمی تواندمقدم ومؤثردرآرای افکارجمعی باشد

علی یزدانی بازدید : 32 سه شنبه 29 بهمن 1392 نظرات (0)

اگرنمازنباشد،گیوه باشد!
 

اصل حکایت ازعبیدزاکانی است:"درویشی گیوه درپانماز می گذاشت،دزدی طمع درگیوه ی اوبست،گفت:باگیوه نماز نباشد.درویش دریافت وگفت:اگرنمازنباشد،گیوه باشد!(لطایف فارسی،رساله ی دلگشا)البته دراین پاره متنی که"کمال الدین مرتضویان"درتـألیف خود"داستان های امثال"،آورده سؤال وجوابی اضافه برمتن عبید  زاکانی دارد، که مؤلف مرجع آن راذکر نکرده است.وسؤال وجواب این روایت چنین است:

دزدگفت:نمازباگیوه که نماز نباشد.

مردگفت:اگرنمازنباشد،گیوه باشد!

 گفت:دوباره نمازکن؛دراین نمازاجر نداری.

 

گفت:اگراجرندارم،گیوه دارم!

علی یزدانی بازدید : 19 دوشنبه 28 بهمن 1392 نظرات (0)

به یک روی ، در دو محراب بودن
 

کاربرد: برای کسی به کار می برندکه جسمش درآن مکان حاضراست،ولی حضورقلب نداردوحواسش درمکان های دیگر می باشد.افرادزیادی هستندکه در حین انجام فریضه ی نماز باوجودی که روبه قبله ودر جایگاه محراب هستندولی حضورقلب ندارندودراین مورد چه بسا قصه هاو مثل ها و اشعاری که گفته نشده است.

تودرون نمازو،دل بیرون!گشت هامی کنی به مهمانی این چنین حالتی پریشان را شرم ناید،نمازمی خوانی؟!

منبع :

ضرب المثل های انگلیسی،فارسی وعربی،محمدفخر،ص223.

 

تصویرنمازدرفرهنگ عامیانه-فرح دباغ صادقی

علی یزدانی بازدید : 27 یکشنبه 27 بهمن 1392 نظرات (0)

جانماز آب می کشد.
 

کاربرد: برای کسی که از روی ریا، عبادت کند این مثل را به کار می برند.

گفتیم از خصلت های ضرب المثل ها این است که از گذشتگان دور به ارث رسیده است. بسیاری از این امثال با توجه به گذر زمان، در واقع کوتاه شده و تراشیده شده ی داستانی است؛ یعنی افراد با ساده کردن و ایجاز سخن، مقصود و منظور خود را بلافاصله با همین سخن کنایه دار بیان می نمایند و این مثل نیز شاید کوتاه شده ی داستانی است.

در هر عصر، افرادی زاهد صفت هستند که سعی می کنند با خواندن نماز زیاد، نزد مردم و انجام اعمال عبادی دیگر خود را اهل عبادت و زهد و تقوا نشان دهند؛ غافل از این که برخی از افراد آگاه و تیزبین که از اعمال آنها آگاهی دارند در مورد آن شخص این اصطلاح را یادآور می شوند که «جانماز آب نکش.»

شاعران مختلفی در هر عصر با دیدن این گونه افراد زاهد مآب به سرودن اشعاری در این زمینه پرداخته اند. و سعی در نشان دادن واقعیت های عوام فریبی این گونه افراد نموده اند.

گر نمازی می کنم، گاهی ریایی می کنم.
(سلیم کاشانی)

هر نمازی و، طاعتی که تو راست

گرده نانی نیرزد، ار به ریاست.

«اوحدی»

طاعت ار خواهی، نخست اخلاص جوی

هم برون و هم درون را، پا ک شوی

 

«صفایی نراقی»

علی یزدانی بازدید : 61 شنبه 26 بهمن 1392 نظرات (0)

 عبادت و نماز و روزه اش به لعنت شیطان هم نمی ارزد.
 

 

کاربرد: این مثل را برای فردی به کار می برند که در انجام اعمال عبادی اش سعی و کوشش می کند ولی رفتار و عمل و کردار مناسبی از خود نشان نمی دهد. و موجب اذیت و آزار دیگران می شود؛ طوری که در مورد این فرد این اصطلاح را به کار می برند. (نماز به کمرت بزند)

علی یزدانی بازدید : 36 شنبه 26 بهمن 1392 نظرات (0)

شب نماز شبگیر می کند، روز آب توی شیر می کند.

نظیر: سلیمان بی ایمان، یک من آرد، نیم من نان؟

کاربرد: این ضرب المثل که مصداق زیادی در جامعه ی امروزی ما دارد، نشانگر آن است که برخی افراد زاهد صفت اما فرصت طلب و متقلب و چاپلوس از خواندن نماز شب، عقب نمی مانند (که ثواب زیادی هم دارد) اما در عمل در کسب و تجارت پیشگی خود از وحشتناک ترین دوز و کلک ها و روباه صفتی خود غافل نیستند. و با تقلب و اختلاس و احتکار و ... باعث فسادهای بی شماری می شوند. مثل برخی بازاری های امروز که تا وقت اذان و نماز می شود کسب و تجارت خود را رها می کنند و راهی مسجد می گردند و به زهد و عبادت می پردازند و آن چنان افراط می ورزند که با اصطلاح اثر مهر جانماز در پیشانی آنان هویدا می شود. البته اثر چربی پیشانی آنان روی مهر می ماند، اما اگر به وضع کاسب پیشگی آنان نظری دقیق افکنیم ریاکار بودن و محافظه کاری و عوام فریبی آنان مشاهده خواهد شد. و آنها این گونه اعمال را برای جلب اعتماد دیگران انجام می دهند تا به اعتبار و منزلت خود بیفزایند؛ و بهتر به کسب و تجارت خود بپردازند. و مقام نماز را که عالی ترین جلوه ی عابد و معبود است تا چه حد، تنزل می دهند. (والله اعلم)

علی یزدانی بازدید : 205 شنبه 26 بهمن 1392 نظرات (0)

آثار تربيتي نماز

 

نماز به غير از آثار معنوي كه بر جسم و جان انسان مي‌گذارد يك سري از آداب اسلامي را هم به او مي‌آموزد، در حقيقت نماز همانند مربي‌اي است كه همواره در كنار متربي خود بوده و نكات لازم و ضروري را به او يادآور شده و او را تربيت مي‌كند، در پست های بعد به بررسي بیشتر اين نكات تربيتي مي‌پردازيم.

علی یزدانی بازدید : 34 جمعه 25 بهمن 1392 نظرات (0)

مگر نماز «جعفرطیار» می خوانی؟!
 

کاربرد: هر نمازی که با تجدید و تعصبات طولانی برگزار شود و بیش از مدت معمول و متعارف به طول انجامد، آن را به نماز «جعفر طیار» تشبیه می کنند. این ضرب المثل تنها به نمازهای طولانی اطلاق نمی شود، بلکه عوام الناس در کارهای مداوم و اموری که انجامش خارج از حدود مقرر، طولانی شود از این ضرب المثل استفاده و به آن استناد می کنند و به عامل عمل می گویند: چرا این قدر طول می دهی؛ مگر نماز «جعفر طیار» است؟

باید دید که جعفر کیست و چگونه نمازی به جای می آورد که عمل و عبادتش ورد زبان ها شده است؟ «طیار» لقب جعفر بن ابی طالب پسر عم پیامبر اکرم(ص) و برادر ارشد امیرمؤمنان(ع) است که در سال هشتم هجری در جنگ موته واقع در شام، پرچمدار مسلمین بود و آن قدر جنگید تا هر دو دستش به ضرب شمشیر دشمنان از بدن، جدا شد ولی جعفر که مردی شجاع و مؤمن بود با آن که دو دست در بدن نداشت پرچم اسلام را با دو بازوی بریده ی خویش بر سینه برافراشته داشت تا مسلمین، روحیه ی خویش را نبازند و وحشت زده نشوند. در این حال بود که او از میان، دو نیم شد. (یا جبرئیل انی قدمت زیداً) ای جبرئیل! من زید را پیش داشتم.

گفت خدا جعفر را برای خود، پیش تو پیش داشت. رسول خدا شهادتش را خبر داد و گفت: «خدا برای جعفر دو بال زبرجد رویانید که از بهشت هر جا بخواهد با آن دو پرواز می کند.» به این جهت لقب «طیار» یا «ذوالجناحین» برای جعفر باقی مانده. اتفاقاً همان شب جمعی از صحابه وی را در خواب دیدند که در بهشت با مرغان می پرید.»

 

اما شهرت «نماز جعفر طیار» از آن لحاظ است که وی بیش تر اوقات شبانه روز خود را به نماز و دعا در پیشگاه پروردگار می گذرانید و نمازهای طولانی می خواند به طوری که کم تر کسی از این بابت به پای او می رسیده است. نماز «جعفر طیار» یا نماز «جعفر» را شیعیان در ظهر روزهای جمعه به منظور تحصیل ثواب و دفع بلیات می خوانند؛ که شرایط خاص خود را دارد.

علی یزدانی بازدید : 1215 پنجشنبه 24 بهمن 1392 نظرات (0)

 نم نم باران، به مِی خوران، خوش است (1)
 

کاربرد: معروف است که وقتی خشکسالی روی داد و مدتی دراز، باران نبارید، مردم به مصلا رفتند تا نماز استسقا بخوانند و از خداوند طلب باران کنند. در همان زمان مطربی که به سبب شغلش منفور مردم بود تنها به صحرا آمد و با صدق و اخلاص با خدای خود راز و نیاز کرد و با خواندن این بیت از خداوند ، طلب رحمت و باران نمود.

نم نم باران، به می خوارن، خوش است

رحمت حق، بر گنهکاران، خوش است

از آن جا که دعای او از روی اخلاص بود در پیشگاه حق مستجاب شد و در آن هنگام باران باریدن گرفت.

آنچه در ایران به نام دعای باران یا نماز باران، مشهور است عرب زبانان «صلوة الاستسقاء» و ترک زبانان «یوغمور دو آسی» (دعای باران» می نامند. و انجامش در همه ی کشورهها با دو رکعت نماز همراه است که در خارج از شهر یا روستا به صورت گروهی اجرا می شود، و بعد از نماز خطبه می خوانند، و شرکت کنندگان در طول مراسم لباس خود را پشت و رو می پوشند ،در ایران در پایان مراسم برحسب معول گاو یا گوسفندی قربانی می شود و کسی به درگاه خدا استغفار می کند و از او رحمت و باران می طلبد.(2)

منابع:

1. ده هزار مثل فارسی و ... / 678.

 

2. کتاب کوچه، دفتر اول، حرف ب ، ص 261.

علی یزدانی بازدید : 30 چهارشنبه 23 بهمن 1392 نظرات (0)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) :
الصَّلاة عِمَادُ دِینُکُم 
نماز، پایه و ستون دین شماست.

---------------------

 

منبع :  میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۷۰

علی یزدانی بازدید : 225 چهارشنبه 23 بهمن 1392 نظرات (0)

اگر نمازت مقبول شود، سایر اعمالت نیز قبول می شود.
 

در واقع نمازی مقبول است که انسان را در جهت صحیح زندگانی، هدایت نماید و اگر واقعاً انسان با نماز رابطه ی قلبی و آگاهانه خود را با خداوند متعال برقرار کند، سعی خواهد کرد که اعمالش نیک و خداپسند باشد؛ لذا اگر این گونه نمازی باشد سایر اعمال نیز مقبول خواهد افتاد، وگرنه اگر ادای نماز باشد، سایر اعمال نیز در تزلزل خواهد بود

- اول نماز، سپس نیاز.

- بی نمازی، بدتر است از صد بار مردم کشی!

- تنها، نماز و روزه، عبادت نیست، اگر به مردم در کارهای شان خدمت نمایی عبادت است.(1)

در واقع این اعتقاد، نشانگر این حقیقت است که برخی از افراد در جامعه اکتفا به نماز و روزه، می کنند و مسائل و مشکلات دیگران برای شان مهم نیست.

- روز محشر، امان به نماز  است.(2)

- فسق پنهانی، به از زُهد و عبادت ریایی است.(3)

- کفری بدتر از کفر ترک نماز نیست؛ که کافر آن مانند کافر دین است.(4)

- نماز و نیاز هر دو به خاطر خود انسان است و خداوند از هر کاری بی نیاز است(5) (الله الصمد)

- هر کس بیند دیگری را که نماز بد گزارد و بدان خاموش باشد، شریک او بُوَد.(6)

پاورقی:

1. عبادت به جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست (سعدی)

2. روز محشر که جانگداز بود اولین پرسش از نماز بود (سعدی)

3. صُراحی می ناب، (ارسال المثل در دیوان حافظ) / 108.

4. مکن قصد ترک نماز، ای پسر! که کافر شوی، از جهودان بتر

5. بیر قوری بوش نمازینن، قویما خدا به منتی ( با یک نماز خشک و خالی به خدا منت مگذار)

 

6. احیای علوم الدین، ترجمه ی مؤید الدین محمد خوارزمی. ص 724.

علی یزدانی بازدید : 17 چهارشنبه 23 بهمن 1392 نظرات (0)

نماز، عامل مؤثر بر فرد براي رعايت حقوق ديگران
 

در ابتدا لازم است به اين نكته توجه نمود كه بين نماز صحيح و نماز مقبول فرق و تفاوت مي‌باشد، ممكن است نمازي از جهت اركان و مقدمات آن به صورت صحيح آورده شود ولي به خاطر عوامل باطني مقبول درگاه الهي واقع نگردد، پس بايد نمازگزار يك سري آداب غير ظاهري را نيز رعايت كند از آن جمله، شرايطي در ارتباط با لباس، درآمدها، مكان نماز، رعايت حقوق مردم، پرداخت خمس و زكات(1)، پرهيز از غيبت(2) و عدم تجاوز به مال و حقوق ديگران و ... مي‌باشد. اين الزامات و خصوصاً توجه به حقوق ديگران، نماز را از يك عمل صرفاً فردي خارج كرده و و آن را به عنوان جريان اصلاحي و پديده مؤثر در راه رسيدن به عدالت اجتماعي مطرح مي‌سازد(3).استاد شهيد مرتضي مطهري (ره) مي‌فرمايد: «اسلام مي‌گويد من پرستشي را كه در آن حقوق اجتماعي محترم نباشد، اساساً قبول ندارم. آن وقت يك نمازگزار وقتي مي‌خواهد نماز بخواند، اول فكر مي‌كند اين خانه‌اي كه من در آن هستم به زور از مردم گرفته‌ام يا نه؟ اگر به زور گرفته‌ام، نمازم باطل است، پس اگر مي‌خواهد نماز بخواند مجبور است كه اين خانه را طوري ترتيب بدهد كه برايش حلال باشد يعني از صاحب اصلي‌اش خريده باشد و يا صاحب اصلي‌اش را راضي نگهدارد، فرش زير پايش همينطور، لباسي كه به تن دارد همينطور و حتي اگر حقوقي از فقرا به او تعلق گرفته است، خمس يا زكات آن را بايد بدهد و اگر ندهد نمازش باطل است.(4) »در حقيقت بايد گفت: نماز، دعوتي است براي رعايت حقوق ديگران حتّي به اندازه‌ي نخ دكم(5) زيرا كه نمازگزار به خوبي مي‌داند كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: «كسي كه يك لقمه حرام بخورد نماز چهل شبش پذيرفته نشود(6)» لذا عبادتي كه بر اساس حرام خواري صورت گيرد همچون ساختمان عظيمي است كه بر روي شن ساخته‌‌اند(7).

منابع:

1 . «امام رضا - عليه السلام - «... مَنْ صَلّي و لم يُزَكِّ لَمْ تُقْبَلْ صلوتُه ... » محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 96 ص 12، ح 17.

2 . پيامبر اكرم- صلي اله عليه و آله - : « مَنْ اغتابَ مُسْلِماً أو مُسْلِمةً لَمْ يَقْبَلِ اللهُ صلاتَهُ و لاصيامهَ ... إلّا أن يَغْفِرُ لَهُ صاحِبَهُ» ملا مهدي نراقي جامع السعادات، ج 2، ص 234.

3 . با اين توضيح كه اين اثر از آنجا كه فرد را در جامعه ملزم به رعايت اين حقوق اجتماعي مي‌نمايد، در اينجا، آثار فردي، آورده مي‌شود.

4 . مرتضي مطهري، گفتارهاي معنوي، ص 84 - 83.

5 . گودرز نجفي،‌ راز نيايش‌، ص 41.

6 . «مَنْ أَكَلَ لُقْمَةً مِنْ حرامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صلاةٌ أرْبَعينَ لَيْلةً» محمد محمدي ري شهري، همان، ج 3، ص 1124، ح 3660.

 

7 . «قال رسول الله- صلي اله عليه و آله-: العبادةُ مَعَ أكل الحرامِ كالبناءِ علي الرِّمل، محمد باقر مجلسي،همان، ج 84، ص 258.

علی یزدانی بازدید : 29 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)

 

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) :
موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَد
جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است.

---------------------

منبع :  کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲

علی یزدانی بازدید : 154 یکشنبه 20 بهمن 1392 نظرات (0)

فاصله بین بنده و کفر ؛ ترک نماز است...

حضرت محمد (ص) فرمودند: کسی که نماز را بدون عذر بجا نیاورد تا وقتش بگذرد، اعمالش از بین می رود، سپس فرمود: فاصله بین بنده و کفر، ترک نماز است. (یعنی کسی که نماز را ترک کند کافر محسوب می شود)

 

منبع:  بحارالانوار جلد 82 صفحه 202 

علی یزدانی بازدید : 48 شنبه 19 بهمن 1392 نظرات (0)

چرا زناکار کافر نیست ولی تارک نماز را کافر میخوانند؟

از حضرت صادق (ع) پرسیده شد: چرا زناکار را کافر نمی نامید در صورتیکه تارک نماز (کسی که نماز نمی خواند) را کافر می خواند ؟ برهان و دلیل این امر چیست؟ آن حضرت (ع) فرمود: برای اینکه زناکار و امثال او چنین اعمال ناروایی را فقط به خاطر شهوت انجام می دهد، زیرا شهوت بر او دست یافته و اختیارش را سست کرده است، ولی ترک کننده نماز، ترک نماز نمی کند، مگر از روی کوچک شمردن و خفیف داشتن آن و دلیل این سخن آن است که تو زناکاری را نمی یابی که با زنی نزدیکی کند، مگر اینکه از نزدیکی با آن زن قصد لذت جویی و کامیابی داشته باشد و به این منظور به او میل کرده باشد، ولی هرکس که نماز را از روی قصد ترک می کند، منظورش از ترک آن دست یابی به لذت نیست، پس وقتی لذتی نباشد به ناچار خفیف شمردن نماز واقع گردد، و چون خفیف شمردن واقع شد، کفر واقع گشته است.

 

 منبع:  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307

تعداد صفحات : 2

درباره ما
ان الصلوه تنهی عَنِ الفحشاء و المنکر        سوره عنکبوت آیه 45           "بدرستی که نماز انسان را از فحشاء و کارهای زشت باز میدارد ." عبادت و برپایی نماز در اوقات پنجگانه همچون چشمه آبی است که اگر انسان روزی 5 بار خود را در آن شستشو دهد از نظر جسمی هرگونه آلودگی و کثافت از جسم او پاک و تمیز میشود . عبادت پنجگانه روح انسان را از لوث وجود گناه و ناپاکی تطهیر و تمیز میکند و شما خواننده ی محترم با مطالعه این پایگاه اینترنتی با فلسفه و چگونگی و انواع راز و نیاز به درگاه معبود آشنا می شوید .          مدیر وبلاگ : علی یزدانی            ایمیل مدیر: aliyazdani@mehr.ir
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 55
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 58
  • باردید دیروز : 24
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 136
  • بازدید ماه : 117
  • بازدید سال : 1,664
  • بازدید کلی : 13,595